بررسی خودرو

شاسی‌بلند بی‌ام‌و X7، نسخه‌ی ایکس‌درایو 50i

ویدیو بررسی نمای داخل و بیرون خودروی BMW X7 xDrive 50i

شاسی‌بلند بی‌ام‌و X7، نسخه‌ی ایکس‌درایو 50i: بزرگ‌ترین محصول بی‌ام‌و، در 2 نسخه‌ی 3 ردیفه با 7 صندلی عرضه می‌شود که شامل ایکس‌درایو 50i و ایکس‌درایو 40i است. بی‌ام‌و X7 با پیشرانه‌ی سری 40i، آستانه قیمت 74 هزار دلار و مدل قوی‌تر با پیشرانه‌ی 50i،  قیمت 92 هزار دلار دارد. این خودروها به صورت آنلاین، قابل سفارش هستند و پاییز 2019، تحویل خریدار خواهند شد.

مدل 40i مجهز به پیشرانه‌ی 3 لیتری 6 سیلندر است، در حالی‌که نسخه‌ی 50i از پیشرانه‌ی 4.4 لیتری 8 سیلندر استفاده می‌کند. بی‌ام‌و X7 در تمامی مدل‌ها مجهز به گیربکس اتوماتیک 8 سرعته با فناوری استپ‌ترونیک است. نسل جدید سیستم دو دیفرانسیل هوشمند بی‌ام‌و موسوم به ایکس‌درایو، در شرایط مختلف رانندگی داخل یا خارج از جاده، انتقال گشتاور پیشرانه به محورهای جلو و عقب را مدیریت می‌کند. فناوری توئین پاور بی‌ام‌و، ناظر بر پیشرانه‌های توربوشارژ X7 است تا با فشار انژکتورها، زمان‌بندی سوپاپ‌ها و عملکرد تسمه تایم، هماهنگ شوند.

مدل 8 سیلندر، برای استفاده در شاسی‌بلند X7 بازنگری شده است تا علاوه بر بهبود فرایند تولید قدرت، صدای جذاب‌تری داشته باشد. یکی از خلاقیت‌های بی‌ام‌و برای این پیشرانه، قرار دادن توربوشارژر‌ها در فضای بین ردیف سیلندرهای V شکل است. صفحه‌های انتقال حرارت، متفاوت از پیشرانه‌های قدیمی بی‌ام‌و هستند و عملکرد بهتری دارند. سیستم استارت پیشرانه نیز بهبود یافته است تا هنگام روشن شدن خودرو، آرامش بیشتری فراهم کند. این شرایط، به استارت و استاپ خودکار پیشرانه هنگام ایست و حرکت در ترافیک هم کمک می‌کند.

پیشرانه‌ی 4.4 لیتری، گشتاور 650 نیوتن‌متر از 1500 تا 4750 دور بر دقیقه تولید می‌کند؛ در حالی‌که بیشترین قدرت، معادل 456 اسب بخار در 5250 و 6000 دور بر دقیقه حاصل می‌شود. بخش زیادی از قدرت و گشتاور، از لحظه‌ی شروع حرکت در اختیار راننده است تا سرعت‌گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت، 5.2 ثانیه، ممکن باشد.

پیشرانه‌های 3 لیتری در مدل 40i، از نوع 6 سیلندر تخت است که همراه با پاشش مستقیم سوخت در انژکتور عمل می‌‌کند تا بنزین با نهایت فشار 345 اتمسفر به داخل سیلندرها برسد. بیشترین قدرت این مدل، 335 اسب بخار است که بین 5500 تا 6500 دور بر دقیقه تولید می‌شود. نهایت گشتاور هم، 445 نیوتن‌متر از 1500 تا 5200 دور بر دقیقه خواهد بود و سرعت‌گیری صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت بی‌ام‌و X7 سری 40i، حدود 5.8 ثانیه است.

گیربکس 8 سرعته‌ی اتوماتیک و استپ‌ترونیک بی‌ام‌و هم برای X7 بهینه‌سازی شده است تا تعویض دنده، در دورهای بالاتر انجام شود و البته، مصرف سوخت کمتری فراهم کند. دمپرهای پیچشی جدید، تنش‌های جعبه‌دنده را کاهش می‌دهند تا راحتی و آرامش خودرو، افزایش یابد. عملکرد گیربکس، در شرایط متفاوت جاده و نوع رانندگی، متغییر خواهد بود. این فناوری، هماهنگ با ناوبری ماهواره‌ای عمل می‌کند تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی نوع مسیر داشته باشد. کروز کنترل هوشمند و حسگرهای روی بدنه هم، با جعبه‌دنده در ارتباط هستند. این شرایط، منجر به افزایش کارایی گیربکس و تعویض هوشمند دنده‌ها در شرایط مختلف می‌شود. به عنوان مثال، عملکرد جعبه دنده، هنگام حرکت در سربالایی یا سرپایینی، متفاوت است تا افزایش و کاهش سرعت، با دقت و به بهترین شکل، انجام شود.

سیستم استارت و استاپ پیشرانه هم، در ارتباط با گیربکس کار می‌کند و از اطلاعات ترافیک در ناوبری ماهواره‌ای، سود می‌برد. دوربین جلو با فناوری گارد فعال هم، شرایط شلوغ یا خلوت بودن محیط را، به گیربکس و اجزای مرتبط با آن، اطلاع‌رسانی می‌کند تا ایست‌های طولانی مدت از ترمزهای کوتاه در تقاطع‌های خلوت، متمایز شوند. این سیستم، هنگام رانندگی در حالت اقتصادی یا آرام، در سرعت‌های 15 تا 160 کیلومتر بر ساعت، عمل می‌کند؛ اما به طوری‌که آرامش یا شتاب‌گیری ناگهانی، مختل نشود.

حتی زمانی‌ که راننده به صورت ناگهانی، پدال گاز را رها می‌کند، ارتباط بین گیربکس و پیشرانه قطع نمی‌شود؛ بلکه ترمزها وارد عمل می‌شوند. بر عکس، هنگامی که ایست‌های لحظه‌ای در تقاطع‌ها یا ترافیک نیاز باشند، ارتباط پیشرانه و گیربکس تغییر خواهد کرد.

منبع
سایت فونل
برچسب ها
نمایش بیشتر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن بلوک تبلیغات از ما حمایت کنید.